सुरभारतीप्रभावः (SURBHARATI PRABHAVAH)


मङ्गलाचरणम् (नान्दी)

यस्मादक्षरतः क्षरन्ति सततं भूतानि खादीनि वै।
वाचो यत् प्रथयन्ति चार्थविभवं रूपाणि नामश्रुतिम्।
यस्याशेषकृपादृशा जगदिदं बालोपि बोद्धुं क्षमः।
शब्दार्थप्रतिपत्तये तमु नुमः  शश्वद्गुरुं शङ्करम्।।

यो ह्याब्रह्म समस्तचेतनजडं स्वस्मिन्निलीनं जगद्।
प्राकाश्यं गमयत्यथ स्वधिषणाशक्त्या सिसृक्षावशात्।।
पात्रीकृत्य च लीलया नटयति स्वेच्छाविभूत्या समान्।
सिद्ध्यर्थं लघुरूपकाश्रयगतास्तं सूत्रधारं नुमः।।

(ततः प्रविशति सूत्रधारः)
सूत्रधारः- (सर्वतो विलोक्य) अहो, महती इयं विद्वत्सभा विराजते। आकारयामि तावत् सज्जिकाम्। आर्ये,    सज्जिके....
नटी- (नेपथ्यतः) क्षणेनैव आयामि।.....
सूत्रधारः- त्वरस्व। चिरात्प्रतीक्षे त्वाम्।
नटी- (सम्भ्रमं नाटयित्वा) इयमागता।
सूत्रधारः- क्व गता आसीः।
नटी- न क्वापि आर्य। अपि न स्मर्यते भवता उत्तरप्रदेश संस्कृतसंस्थानद्वारा आयोज्यमानोस्ति गुरुपूर्णिमासमारोहः।
सूत्रधारः- (विहस्य) स्मरामि आर्ये। तथापि.....एतां सहृदयानां सभां दृष्ट्वा सम्भ्रम इव जातः। एतेषां सुखाय प्रस्तोतव्यं किञ्चिद् विशिष्टम्।
नटी- नटा खलु वयम्। नाट्यमतिरिच्य किमपरं विशिष्टं भवितुमर्हति।
उक्तं हि-
उपदेशालापमात्रेण शिक्षितुं यन्न शक्यते।
तद्धि नाट्यप्रयोगेण स्वतः बुद्ध्यावगम्यते।।
सूत्रधारः- साधूक्तम् आर्ये। मतिमती भवती।
नटी- कथं विलम्बस्तर्हि। आचार्यया श्रीमत्या नवलतया विरचितं सुरभारतीप्रभावः इत्याख्यं
यन्नवीनं लघुनाट्यमस्माभिः सज्जीकृतं तस्य प्रयोगेण साधयामः स्वस्य अभीष्टम्।
सूत्रधारः- अलमति विलम्बेन। आकारय नटांस्तावत्।
नटी- सिद्धा अस्मदीया नटाः। मञ्चसज्जा अपि नाट्यानुकूला कृता एव वर्तते। एतु, पश्यावस्तावत्।
(इति निष्क्रान्तौ)

(प्रथमदृश्यम्)

स्थानम्- (शेषनाथमहोदयस्य गृहम्। एकस्मिन् कक्षे तस्य पुत्रः वैभवः अध्ययनोत्पीठिकायां
स्थापिते सङ्गणके किमपि चलच्चित्रं पश्यन्नस्ति।)
(नेपथ्ये तस्य मातुः स्वरः श्रूयते)
सरला- वत्स, वैभव, एहि जलपानं सिद्धमस्ति।
वैभवः- मातः, अधुना पठन्नस्मि। .......(कर्णयोः इयरफोन इति उपकरणं दधानः सः
कक्षस्य द्वारं पिधाय उपविष्टः।)  
सरला- (नेपथ्यतः) वैभव...वैभव, कथं न श्रृणोषि?
वैभव- (कोपेन) अम्ब, कथं मां पीडयसि। मया उक्तं, पठन्नस्मि।
सरला- भवतु, तत्रैव आनयामि। (हस्ते जलपानं दुग्धपात्रं च स्वीकृत्य) कपाटं कथं पिहितम्? उद्घाटय।
(वैभवः अश्रुत इव उपविशति)
सरला- सुप्तः किं वैभव! (मञ्चे आगत्य) अहं हस्ते जलपानं स्वीकृत्य स्थिता अस्मि। शीघ्रम्
उद्घाटय।
वैभव- (ससम्भ्रमम्) अरे बप्तः...! अम्बा अत्रागता। (शीघ्रं सङ्गणकं स्थगयति। कर्णाभ्यां
इयरफोन इति उपकरणम् अपसारयति। पुस्तकम् उद्घाट्य उत्पीठिकायां स्थापयति) (कपाटमुद्घाट्य सरोषम्) किं भोः अम्ब। पठितुमपि न पारयामि। वारं वारं विघ्नं करोति भवती।
सरला- (जलपानं दुग्धं च स्थापयित्वा लालयन्ती) जाने, बहु पठति मम वत्सः। किञ्चित् खाद।
वैभवः- (अपलपन्निव) भवती गच्छतु अम्ब। अहं खादिष्यामि। मम एकान्ते अध्ययनस्य अभ्यासः।
एवं व्यवधानं भवति।
(सरला गच्छति। वैभवः शनैः पुनः कपाटं पिधाय पुस्तकं कोणे स्थापयति। सङ्गणके च तदेव चलचित्रं सञ्चालयति। किमपि आधुनिकगीतं तत्र गीयमानं भवति। वैभवः कर्णयो उपकरणं धृत्वा उत्थाय गीतेन सहैव नृत्ते प्रवर्तते।)
वैभवस्य स्वसा मुक्ता- (कपाटं उद्घाट्य सहसा प्रविशति) ( भ्रातरमुदिश्य सर्वं विलोक्य नेत्रे भ्रामयन् इंगित्य वदति) अहो एतत् पठने विध्नं भवति।
वैभवः- भगिनीं ताडनाय (हस्तमुत्थाय) धावति। (मुक्ता उच्चस्वरेण अम्ब अम्ब इति वदन्  उभौ मञ्चतः अपसरतः)
           (द्वितीय दृश्यम्)

(वैभवस्य सहपाठी कमलेशः सरला च मञ्चे प्रविशतः।)
(जनान्तिकम्)
कमलेशः- नमस्ते आण्टी जी। वैभवः गृहे अस्ति वा।
सरला- आम्, सः पठन्नस्ति। किमपि कार्यमस्ति वा।
कमलेशः- आम्, अद्य अस्माकं गुरु जी अतिरिक्तकक्षां स्वीकरिष्यति।
सरला- स तु न उक्तवान्।
कमलेशः- स असावधानोस्ति। अहम् आह्वयामि।....वैभव..... भोः वैभव। बहिरागच्छ! कक्षायां
न चलिषयसि?
वैभवः- (कक्षाद्बहिः आगमनं विनट्य) किं वदसि मित्र, अद्य......!
कमलेशः- (सङ्केतेन अपवार्य) वैभव, त्वया व्हॉट्सएप न दृष्टं स्यात्! तत्र सूचितं यदद्य गुरुजी
अतिरिक्तकक्षां स्वीकरिष्यति। एहि चलावः।
वैभवः- एवं ननु! चलामि। (सरलामभिलक्ष्य) मातः, यावदागच्छामि मम पुस्तकं कक्षे तथैव भवतु।

(उभौ निष्क्रान्तौ)

(तृतीय दृश्यम्)

(मञ्चे  एको बालकः द्वे बालिके च स्थिताः। ते परस्परमालपन्ति।)
(कमलेशः वैभवश्च प्रविशतः)
(मंचे कक्षा प्रदर्शनीया)
वैभवः- (रिक्तकक्षां पश्यन् व्यङ्ग्येन) अहो, इयं कक्षा चलति! त्वया मिथ्या कथमुक्तम्?
कमलेशः- मिथ्याभाषिणं प्रति मिथ्याभाषणे को दोषः?
वैभवः- कथम्?
कमलेशः- गुरो! अहं सर्वं जानामि। वराकीं मातरं वञ्चयित्वा सङ्गणके चलच्चित्रं पश्यसि।
(उभौ परस्परं हस्तौ सङ्घट्य हसतः- हा हा हा हा हा।)
मीना- किमभवत्। बहु हसतः उभौ भवन्तौ!
वैभवः- (हसन्नेव) रहस्यमेत्!
सुधीरः- (बलं दत्वा) वैभवं विमोच्य आनीतवान् कमलेशः।
राकेशः- चलामस्तावत्।
साध्वी- कुत्र।
मीना- न स्मरसि किम् अद्ये सर्वे वयं कुकरैलमनोरञ्जनस्थलं गन्तुं योजनां कृतवन्तः।
साध्वी- अहं न गमिष्यामि। मया दिनत्रयात् संस्कृतशिविरं गम्यते। पुनश्च गृहे अपि न सूचितम्मया।
कमलेशः- संस्कृतशिविरम्? पण्डिता भवितुमिचछसि किम्?
साध्वी- (उपेक्षया) पण्डिता भवानि न वा किन्तु मानवी अवश्यं भविष्यामि।
सुधीरः- (परिहासेन) हुम्,
मूषकान्नवशतान् भुक्त्वा विडालो तीर्थमेष्यति।
मीना- संस्कृतशिविरं.......?
साध्वी- (आक्षिप्य) आम्, संस्कृतशिविरम्।
वैभवः-  (व्यङ्ग्येन) धन्यासि देवि! अस्माभिः सह तव समायोजनं न भविता। मम बुद्धौ मम पाठ्यविषया अपि न आगच्छन्ति। त्वं संस्कृतशिविरं गच्छसि।
राकेशः- संस्कृतस्य अध्ययनं तु शुष्के क्षेत्रे वन्ध्यवीजवपनमिव।
कमलेशः- इदानीं तु विज्ञानस्य तन्त्रस्य च प्राधान्यं वर्तते। सर्वे तन्त्रज्ञाः भवितुमिच्छन्ति। त्वं पुनः....(इति उपहसति)।
साध्वी- पूर्वम् अहमपि एवमेव चिन्तयामि स्म। किन्तु यदा शिविरं गता तदा ज्ञातं संस्कृतस्य
सामर्थ्यम्।
सुधीरः- हॉं, हॉं, आलपस्व पुरागीतिम्! (सगर्वम्) वयं तु आधुनिकाः।
मीना- (बोधयन्ती इव) साध्वि, धनं जीवनस्य सर्वस्वम्। धनार्जनाय च विज्ञानम् आवश्यकम्।
साध्वी-  युष्माभिः न श्रुतं संस्कृतं पठ आधुनिको भव इति।
वैभवः- हा हा हा हा, संस्कृतं पठ आधुनिको भव’!
सुधीरः- (सनाट्यम्) शिखां धर! तिलकं विभूषय! धौतवस्त्रं धर! मन्त्रं वाचय!
कमलेशः- (तस्य स्वरेण स्वरं मेलयित्वा) आधुनिको भव!
साध्वी- (विहस्य) वानरः किं विजानीयाद् आर्द्रकस्वादमद्भुतम्। यावत्कालं समीपं गत्वा
कस्यापि गुणदोषं मा पश्यत तावत् कापि टिप्पणी न कार्या।
सर्वे- (सहैव उपहसन्त इव) साधु भोः! द्रक्ष्यामः।
साध्वी- अवश्यम्। श्वः तत्र चल। गुरुजी युष्मान् स्वयं बोधयिष्यति।
वैभवः- श्वः कथम्? अद्यैव चलिष्यामः। (प्रश्नमुद्रया) सम्यक्...!
राकेशः- युष्माकं पार्श्वे किमपि अपरं कार्यं नास्ति तर्हि गच्छत। मम रुचिः नास्ति। अयमहं गच्छामि। (इति निर्गच्छति)
(अन्ये सर्वे परस्परं हस्तमेलनं कुर्वन्ति।)
(सर्वे निष्क्रान्ताः)
  
(चतुर्थदृश्यम्)
(स्थानम्- आचार्यबृहस्पतेः संस्कृतमयं गृहम्, गृहे पुरातन- वैज्ञानिकानां विभिन्नानि चित्राणि राजन्ते। मन्दं मन्दं अनुदितगीतस्य ध्वनिः आयाति )
(साध्वीं पुरस्कृत्य सर्वाणि मित्राणि प्रविशन्ति)

(आचार्य बृहस्पतिः आसन्दे उपविष्टः  Science in Sanskrit इति पुस्तकं पठन्नस्ति। गुरुमाता रेणुका पार्श्वे उपविष्टास्ति। अन्तःपुरे बालक- बालिकानां कोलाहलध्वनिः श्रूयते। साध्वी स्वमित्रैः सह आगच्छति। सा आचार्यस्य चरणस्पर्शं करोति। आचार्य आशीर्वचो ब्रूते। अन्ये नमस्कुर्वन्ति। सहसा आचार्यपुत्रः बालकः आदित्यः आगत्य उच्चस्वरेण वदति।
आदित्यः – तात! रमा मां ताडयति।
गुरु जी- (उच्चस्वरेण) रमे! किं कुरुषे?
आदित्यः तात!
गुरु जी- गच्छ, क्रीड।
गुरु जी- (साध्वीं प्रति अभिमुखीभूय) वद। किं वदसि।
साध्वी - तेषां परिचयं कारयति। इयं मीना, अयं वैभवः, एष सुधीरः, असौ कमलेशः।)
(अन्ये यथाकथञ्चित् नमस्कुर्वन्ति।)
गुरु जी- वद साध्वि, कथमेते.......?
साध्वी- गुरु जी, एतेषां मनःसु संस्कृतं प्रति काश्चन शङ्काः सन्ति।
गुरु जी- (पुस्तकं हस्तात अपसार्य उत्पीठिकायां स्थापयति, उपनेत्रमपि पुस्तकस्योपरि स्थापयति।) एवम् ननु! हां, वदन्तु कस्य का शङ्का।
(सर्वे परस्परं सङ्कोचेन पश्यन्ति।)
गुरु जी- निःसङ्कोचं पृच्छन्तु।
सुधीरः- (सम्बोधनं विनैव) किं नाम पुस्तकम् एतत्। Science in Sanskrit. इति खलु। (साश्यर्यम्) संस्कृते विज्ञानम्!......
गुरु जी- (स्मयमानः प्रतिप्रश्नम् उपस्थापयति) कथं न? संस्कृतेन भवान् किम् अवगच्छति?
वैभवः- एका प्रचीना भाषा खलु। पण्डितानां भाषा.......।
मीना- संस्कृतेन पूजापाठः भवति।
कमलेशः- महोदय, बहु कठिना भाषा इयम्। मया तु कदापि रूपाणि एव न कण्ठस्थानि कर्तुं शक्यन्ते स्म।
आचार्य जी- अपरं किमपि?
साध्वी- गुरु जी, एतान् भवान् एव बोधयतु।
गुरु जी- बाढम्। ......उपविश्य ध्यानेन श्रृण्वन्तु। (सर्वे उपविशन्ति।)। संस्कृतं वेदादिशास्त्राणां
भाषा इति भवन्तः श्रुतवन्तः।
(वैभवः जृम्भत इव। तस्य मुखमुद्रया अरुचिः दृश्यते)
वैभवः- (जनान्तिकम्) साध्वि, क्व आनीताः वयं त्वया।
गच्छामः स्म विनोदाय पतिता उपदेशखातके..।
गुरुजी- (कर्णौ दत्वा) किमेतौ मन्त्रयतः। मन्ये एताभ्याम् अत्र न रोचते।
कमलेशश्च- नहि, नहि.....। (सङ्कोचमिश्रितधृष्ठतया) वस्तुतः वयं मनोरञ्जार्थं क्वचिद् गच्छन्त आस्म।
गुरु जी- अवश्यम्। मनोरञ्जनं तु श्रमहरम्। (किचद्विचिन्त्य) उचितकाले आगताः यूयम्। अद्य
गुरुपूर्णमावसरे प्रस्तोतुम् आचार्य वासुदेवद्विवेदिना विरचिता कजरीगीतिरेका मम पुत्र्या सज्जीकृता। साध्वि, तस्याः प्रस्तुतिपूर्वमभ्यासं श्रोतुमिच्छसि चेत्.......?
साध्वी- (सोत्साहम्) अरे हॉं, गुरुजी, मया तु विस्मृतमेव!  (सर्वान् अभिमुखीभूय) वैभव,
कमलेश, मीने, अतीव मधुरमस्ति तद्गीतम्। यूयमपि श्रृणुथ।
गुरुजी- भवतु तर्हि, पुत्रि सारिके, एहि अत्रैव अन्तिमाम् अभ्यासप्रस्तुतिं कुरु।
( सारिका स्वदलेन सह मञ्चं प्रविशति)
(कजरी गीयते) सखि श्यामला......इत्यादि।
(सर्वे मन्त्रमुग्धा इव श्रृण्वन्ति)
(गीतेः समाप्तौ तालिकावादनेन हर्षं प्रकटयन्ति)
सर्वे- (सहैव) अतीव आनन्दो अनुभूतः।
सुधीरः- एतन्मधुरं संस्कृतगीतं मया कदापि न श्रुतम्।
मीना- पुनरपि......संस्कृतगीते आधुनिकवाद्ययन्त्राणि!......आश्चर्यकरम्!
साध्वी- पूर्वं ममापि रुचिः नासीत्। किन्तु अधुना संस्कृते मम श्रद्धा भवति।
वैभवः- अहमपि जितः।
गुरु जी- एतदेव न। इतिहासः भूगोलम्, अर्थशास्त्रं कृषिशास्त्रं वास्तुशास्त्रम् (engineering)
रसायनविज्ञानं भौतिकी किं वा सर्वपि आधुनिकतन्त्रविज्ञानं technology इति संस्कृते वर्तते।
वैभवः- (आश्चर्येण) एतद्वा...!
कमलेशः- सर्वं संस्कृते कथं भवितुमर्हति?
गुरु जी- लोकभाषा आसीदियम् अत एव।
सुधीरः- गुरुजी, परन्तु......
गुरुजी- परन्तु किम्...?
कमलेशः- कथं वयं ज्ञास्यामः?
गुरुजी- संस्कृतेन सम्भाष्य, संस्कृतं पठित्वा।
साध्वी- सत्यम्।
सुधीरः- मित्राणि, कः विचारः?
कमलेशः-  तस्मात् तव कर्णस्फोटकाद् उद्धतगीताद् इदं गीतं मधुरतरम् इति भावये।
मीना-  गुरुजी, वयमपि संस्कृतं पठितुम् इच्छामः।
गुरुजी- (स्मयमानः) आगच्छन्तु। स्वागतम्।....अत्र निःशुल्कं पाठ्यते खलु!
सर्वे- ओम्। (पार्श्वतः पुष्पाणि आनीय गुरुचरणयोः समर्प्य प्रणम्य मञ्चात् निःसरन्ति)
(प्रणामसमये एव मञ्चे भरतवाक्यं गीयते)
गुरुर्ब्रह्मा गुरुर्विष्णुः गुरुर्देवो महेश्वरः।
 गुरुः साक्षात् परब्रह्म तस्मै श्रीगुरवे नमः।।
अखण्डमण्डलाकारं व्याप्तं येन चराचरम्।
तत्पदं दर्शितं येन तस्मै श्रीगुरवे नमः।।
अज्ञानतिमिरान्धस्य ज्ञानाञ्जनशलाकया।
चक्षुरुन्मीलितं येन तस्मै श्रीगुरवे नमः।।
(नेपथ्यतः मन्दस्वरः आयाति)
(असतो मा सद्गमय। तमसो मा ज्योतिर्गमय। मृत्योर्मामृतङ्गमय।।)

लेखिका- डॉ. नवलता, लखनऊ
Share:

Model Timetable for UGC NET/ JRF Sanskrit (Code 25) Preparation

समयसारिणी

समयः
कार्यम्
सान्दर्भिकं संकेतञ्च
4:00 AM
जागरणम्, पादप्रक्षालनम्

4:15- 5:15 AM
पूर्वदिने पठितानां विषयानां पुनरावृत्तिः
टिप्पणी-निर्माणकार्यम्
5:15- 6:15 AM
व्यायामः,योगः ध्यानञ्च

6:15- 6:30 AM
स्नानम्

6:30- 7:30 AM
सामान्यप्रश्नपत्रस्य अध्ययनम्
टिप्पणी-निर्माणकार्यम्
7:30- 8:00 AM
जलपानं, समाचार-पत्रवाचनम्

8:00- 11:00 AM
अध्ययन-सत्रम् 1
वैदिकसाहित्यस्याध्ययनम् उत्तरलेखनञच
11:00- 11:30 AM
संक्षिप्तविरामः

11:30- 01:00 PM
अध्ययन-सत्रम् 2
दर्शन-साहित्यस्याध्ययनम् उत्तरलेखनञच
1:00- 1:30 PM
भोजनम्

1:30- 2:00 PM
संक्षिप्तविरामः

2:00- 4:00 PM
अध्ययन-सत्रम् 3
व्याकरणं भाषाविज्ञानयोः अध्ययनम् उत्तरलेखनञ्च
4:00- 4:30 PM
अल्पविरामकालः

4:30- 5:30 PM
अन्तर्जालचलचित्रमाध्यमेन पुस्तकमाध्यमेन वा अध्ययनम्
साहित्यशास्त्रस्य, काव्यशास्य छन्दसः अध्ययनमुत्तरलेखनञ्च
5:30- 6:15 PM
शारीरिक-गतिविधयः
भ्रमणं, मित्रैः सह जल्पनम्
6:15- 6:30 PM
स्नानम्

6:30- 7:30 PM
अध्ययन-सत्रम् 4
पुराणेतिहासस्य,धर्मशास्त्रस्य अभिलेखशास्त्रस्य च अध्ययनम्
7:30- 9:00 PM
रात्रिभोजनम् + मित्रैः सह अधीतविषयोपरि चर्चा

9:00- 10:00 PM
अध्ययन-सत्रम् 5
कृताध्ययनस्य टिप्पणी-निर्माणकार्यम्
10:00-10:30 PM
अभ्यास- सत्रम्
आदर्शप्रश्नपत्रस्य उत्तर-लेखनम्
10:30 PM
शयनकालः

        टिप्पणी इस समय सारिणी के अनुसार  एक सप्ताह प्रथम प्रश्न पत्र तथा दूसरे सप्ताह द्वितीय प्रश्न पत्र                                  का अध्ययन करना चाहिए।  

Share:

संस्कृत नाट्य प्रशिक्षण क्यों और कैसे?

संस्कृत भाषा के गौरव को पुनर्स्थापित करने के लिए नाट्यकला प्रबलतम साधन है। संस्कृत भाषा को जनभाषा बनाने के लिए अभी तक भाषा के स्तर पर ही प्रयास किया जाता रहा है। जबसे सूचना एवं संचार का तकनीक जन सुलभ हुआ तब से इसका भी उपयोग बढ़ा है,परन्तु इसमें भी रोचकता का अभाव रहा है। संस्कृत के पाठ्यक्रमों में नाट्य शास्त्र का अध्ययन -अध्यापन किया जाता है, परन्तु कहीं भी इसके प्रायोगिक प्रशिक्षण की व्यवस्था नहीं हैं। फलतः इसका प्रदर्शन भी नहीं हो पाता। संस्कृत नाटकों के अभिनय प्रशिक्षण के द्वारा एक साथ दो कार्य पूर्ण किये जा सकते हैं। पहला सामाजिकों एवं रंगकर्मियों का संस्कृत के प्रति अभिमुखीकरण। दूसरा कलात्मक कौशल विकास। संस्कृत नाट्य प्रशिक्षण में मञ्चीय शिल्प, अभिनय कला, ध्वनि संयोजन, संवाद, आहार्य (वेशभूषा एवं साजसज्जा) आदि का गहन प्रशिक्षण के द्वारा संस्कृत नाट्यकला को पुनः जीवन्त किया जा सकता है।
          संस्कृत नाट्य प्रशिक्षण का चातुर्मासिक पाठ्यक्रम या स्वरूप निम्नानुसार बनाया जा सकता है।
मूल विषय
1.     अभिनेता की तैयारी।
2.    मंचीय शिल्प का विधिवत् ज्ञान।
3.    नाट्यकला का उद्भव और विकास का समुचित ज्ञान।
4.    प्रायोगिक प्रदर्शन

अभिनेता की तैयारी
1.     वाणी
(क)  श्वसन प्रणाली ।
(ख) स्वर यंत्र । (शुद्ध, स्पष्ट एवं संतुलित उच्चारण)
(ग) ध्वनि को शब्द में बदलने की प्रक्रिया और उन अंगों पर काम करना।

2.    शरीर पर नियंत्रण (ऊर्जा, संतुलन, लचीलापन)
(क)  करण
(ख) आसन
(ग)  शारीरिक गति और अभिनटन
3.    मस्तिष्क की तैयारी
(क)  धैर्य
(ख) एकाग्रता
(ग) चिन्तनशीलता
(घ)  विश्लेषण शक्ति
(ङ)  तर्क शक्ति
(च)  कुशाग्रता
4.    मन
(क)  सम्वेदनशीलता
(ख) कल्पनाशीलता

मंचीय शिल्प
(क)  रंग स्थापत्य (भारतीय, पाश्चात्य, आधुनिक)
(ख) दृश्य अभिकल्पना (Theatre set designing)
(ग)  वेश अभिकल्पना (costume designing)
(घ) प्रकाश अभिकल्पना या रंगदीपन (light designing)
(ङ)  मुख सज्जा (make up)
(च)  मंच प्रबन्धन (stage management)

नाट्यकला का उद्भव और विकास
(क)  मानवशास्त्रीय दृष्टिकोण
(ख) यूनानी दृष्टिकोण
(ग) भारतीय दृष्टिकोण

चातुर्मासिक पाठ्यक्रम की समय सारिणी
प्रथम माह -      संस्कृत भाषा के प्रति उन्मुखीकरण ।
दूसरा माह -      अभिनेता की तैयारी ।
तीसरा माह -     नाट्यकला से सम्बन्धित अन्य विषयों का परिचयात्मक ज्ञान तथा प्रस्तुति की तैयारी।
चौथा माह -      प्रस्तुति की तैयारी और मंचन

प्रशिक्षण हेतु अपेक्षित स्थान और संसाधन
30 x 25 फीट का स्थान, 1 कुर्सी, 1 टेबल, 1 आलमारी, हारमोनियम, ढ़ोलक, नगाड़ा, झांझ

Share:

संस्कृत शब्दकोश तथा इसके वर्णक्रम


हर घर मेंहर विद्यार्थी के पास एक शब्दकोश अवश्य होना चाहिए। इसके बिना भाषा को समझना असंभव सा हो जाता है। भाषा और शब्दों पर अधिकार ही हमें अपनी बात सही तरह कहने की शक्ति देता है। शब्दकोश एक विशेष प्रकार की पुस्तक होती है। इसके द्वारा हम शब्दों का अर्थ जानते हैं।  कई बार पुस्तक में जो शब्द हम पढ़ते हैं, उनमें से कुछ शब्द का अर्थ हमारी समझ में नहीं आता। उस शब्द का अर्थ  या तो हम किसी दूसरे से पूछते हैं, अथवा किसी शब्दकोश की सहायता लेते हैं। पुस्तक को पढ़ते समय हर अपरिचित शब्द के अर्थ समझना बहुत आवश्यक होता है। तभी पुस्तक पढ़ने का हमें पूरा ज्ञान मिल पाता है। हिन्दी शब्दकोश में शब्दों को अकारादि क्रम से लिखा गया होता हैजैसे - - 
अंकअंकगणितअंकुरअंकुश,अंग,अंगद,अंगारअग्निआगतआगमकक्ष,  कक्षाखगखगोल।
             कई भाषाओं को लिखने के लिए एक ही लिपि का प्रयोग होता है। जिस भाषा की लिपि अलग होगी, उसके कोश  में वर्णों का क्रम अलग होगा । हिन्दी, संस्कृत, मराठी, पालि, कोंकणी, सिन्धी, कश्मीरी, डोगरी आदि भारतीय भाषाएँ  तथा नेपाली भाषा की लिपि देवनागरी है। हिन्दी तथा संस्कृत के शब्दकोश में वर्ण के क्रम में कुछ परिवर्तन देखा जाता है। इसका मूल कारण वर्ण के पंचम अक्षर ङ,ञ,ण है। संस्कृत में ये वर्ण अपने क्रम के अनुसार होते हैं,जबकि हिन्दी में ङ ञ तथा ण को अनुस्वार के रूप में प्रदर्शित कर दिया जाता है। संस्कृत के अङ्क, अङ्ग, उलङ्घ्य को हिन्दी में अंक, अंग तथा उलंघ्य लिखा जाता है। इससे वर्णों के क्रम में परिवर्तन हो जाता है। संस्कृत शब्द कोश में अनुस्वार वाले वर्ण सर्व प्रथम आते हैं यथा- अंशः अंशुः, अंहतिः । यहाँ अनुस्वार अपने बाद वाले वर्ण का पाँचवां अक्षर नहीं बनता। संस्कृत व्याकरण के नियम के अनुसार कुछ अनुस्वार वर्ण अपने बाद वाले वर्ण के वर्ग का पांचवां अक्षर बन जाता है। जैसे-  अङ्कः, अङ्कुरः, अङ्कुशः, अङ्गः, अङ्गदम्,अङ्गुलिः में अनुस्वार क और ग का वर्ग कवर्ग का पंचम अक्षर ङ बन गया। वर्ण परिवर्तन का यह रहस्य ध्वनि परिवर्तन से जुड़ा है। हम जैसा उच्चारण करते हैं वैसा ही लिखते भी हैं। हिन्दी शब्दकोश में इस नियम का पालन नहीं किया जाता है। वहाँ वर्ग के पंचम अक्षर को अनुस्वार के रूप में लिखा जाने लगा है। अतः संस्कृत एवं हिन्दी के देवनागरी कोश में वर्णों का क्रम अलग- अलग होता है। अस्तु। 
     संस्कृत में ईसा पूर्व से ही कोश की रचना होने लगी थी। संस्कृत के कोशों में अमरसिंह कृत अमरकोश की रचना 11वीं शती के पूर्व हो चुकी थी । संस्कृत के कोशकारों में मेदिनीकार से लेकर अमर सिंह तक 24 कोशकारों के नाम प्राप्त होते हैं।

मेदिन्यमरमाला च त्रिकाण्डो रत्नमालिका ।

रन्तिदेवो भागुरिश्च व्याडिः शब्दार्णवस्तथा ॥

द्विरूपश्च कलिङ्गश्च रमसः पुरुषोत्तमः ।

दुर्गोऽभिधाममाला च संसारावर्तशाश्वतो॥

विश्वो बोपालितश्चैव वाचस्पतिहलायुधौ।

हारावली साहसाहसाङ्को विक्रमादित्य एव च ॥

हेमचन्द्रश्च रुद्रमाप्यमरोऽयं सनातनः । 
एते कोशाः समास्याता संख्या पशितिः स्मृता ॥
अमरकोष की टीका तथा अन्य स्रोतों से ज्ञात होता है कि संस्कृत में 86 से अधिक कोश की रचना हुई है।
आज हम जिस प्रकार का शब्द कोश देखते हैं, वैसा वर्णक्रम वाला कोश प्राचीनकाल में नहीं होता था।  वेदों के अर्थ को स्पष्ट करने के लिए सर्वप्रथम यास्क ने निघण्टु नाम से एक वैदिक कोश बनाया। इसमें वेद में प्रयुक्त नाम शब्द तथा धातुओं का संग्रह है। 

अमरकोश जैसे शब्दकोश में शब्दों की  वर्तनी, लिंग और पर्यायवाची शब्द दिये हैं, जबकि वर्णक्रम वाले वामन शिवराम आप्टे एवं अन्य भारतीय विद्वानों के आधुनिक संस्कृत शब्दकोश में शब्दों की व्युत्पत्ति, वर्तनी,लिंग,शब्दार्थ और पर्यायवाची शब्द दिये रहते हैं। यहां हर शब्द के बाद बताया जाता है कि वह शब्द संज्ञा है या सर्वनाम या क्रियाविशेषण आदि। इस जानकारी के बाद उस का अर्थ लिखा जाता है. ‘‘शब्दकल्प द्रुम’’ (1828-58) तथा ‘‘वाचस्पत्यम’’ जैसे  बड़े कोशों में शब्द का अर्थ समझाने के लिए उस की परिभाषा भी होती है। इन जानकारियों के लिए शब्दकोश देखने आना चाहिए। कोशकार कोश देखने और समझने के लिए आवश्यक निर्देंश दिये रहते हैं। आधुनिक संस्कृत कोश में शब्दों के लिंग ज्ञान के लिए अलग से लिंग निर्देश दिया रहता है। किसी शब्द के अर्थ को स्पष्ट करने के लिए उसके पर्यायवाची शब्द तथा व्युत्पत्ति भी दिया जाता है। कई बार उदाहरण के द्वारा भी शब्द के अर्थ को स्पष्ट किया जाता है जैसे-  वर्षा के अनेक शब्द हमें पता हैं। पावस और वृष्टि जैसे शब्द शायद हमें नए लगें। इन का अर्थ भी वर्षा है। यह कोश ही बताता है।
            हर भाषा में एक ही शब्द के कई अर्थ होते हैं, तब भी संकट हो जाता है। संस्कृत का एक  शब्द अंक ही लीजिए. इस के क्या-क्या अर्थ हो सकते हैं, यह हमें शब्दकोश से ही पता चलता है. जैसे- संख्या, क्रोड, चिह्न, नाटक का एक भाग।
            शब्दकोश कई तरह के होते हैं। संस्कृत से संस्कृत शब्दकोश, संस्कृत से हिन्दी शब्दकोश, हिन्दी से संस्कृत शब्दकोश। इस प्रकार के कोश को द्वैभाषिक कोश कहा जाता है। विद्यार्थियों के लिए कोशों में शब्दों की संख्या सीमित होती ही है। किसी में दो हजार तो किसी में दस हजार। इनमें आयु और उनकी आवश्कता के अनुसार जो जानकारी दी जाती है, वह उतनी ही दी जाती है जितनी से उनका काम चल जाए। छात्रों के लिए बनाया गया शब्दकोश में व्याख्याएँ या परिभाषाएँ बहुत आसान शब्दों में लिखी जाती हैं। जैसे-जैसे आयु बढ़ती जाती है, वैसे वैसे शब्दकोशों का स्तर भी ऊँचा होता जाता है। शब्दकोश अलग-अलग विषयों के लिए भी बनाए जाते हैं। विज्ञान के छात्रों के कोशों में वैज्ञानिक शब्दावली का संकलन होता है। संस्कृत भाषा में भी अनेक विषय हैं। प्रत्येक विषय के अलग - अलग पारिभाषिक कोश होते हैं।
            विद्यार्थियों का भाषा ज्ञान बढ़ाने के लिए विद्यालयों में पर्याय शब्द सिखाए जाते हैं, ताकि वे अपनी बात कहने के लिए सही शब्द काम में ला सकें। उनकी सहायता के लिए पर्याय कोश बनाए जाते हैं।
यहाँ सामान्य शब्दकोश और पर्याय कोश का अंतर समझाना जरूरी है। शब्दकोश को हम शब्दार्थ कोश कह सकते हैं। उनमें किसी शब्द का अर्थ बताने लिए एक दो शब्द ही लिखे जाते हैं. जैसे-- जल के लिए- अम्ब, अम्बु, तोय, नीर, पय,  वारि, सलिल। संस्कृत का अमरकोष, हलायुध कोश आदि पर्याय कोश हैं।
            पर्याय कोश से भी आगे थिसारस होते हैं।  थिसारस में पर्यायवाची तो होते ही हैं, उनसे संबद्ध और उनके विपरीत शब्द भी दिए जाते हैं। जैसे सुंदर का विपरीत कुरूप, अदर्शनीय, अप्रियदर्शन, असुन्दर, कुदर्शन आदि।
            हमारे पास अब चित्रित शब्दकोश हैं। हमलोग चित्र देखकर वस्तु को पहचान लेते हैं। कक्षा में हमें विपरीतार्थवाची भी पढ़ाया जाता है।
            आज कम्प्यूटर और इंटरनेट का युग है। अब अनेक विद्यार्थियों के पास मोबाईल हो गया है। वे इंटरनेट पर भी सक्रिय रहकर तरह-तरह की जानकारी बटोरते हैं। यहाँ बहुत सारे कोश और थिसारस भी मिलने लगे हैं। शब्दकल्पद्रुम तथा वाचस्पत्यम् जैसे विशालकाय कोश के लिए ऐप बनाया जा चुका है। यह गूगल प्ले स्टोर पर निःशुल्क उपलब्ध है। इसके अतिरिक्त हिन्दी से संस्कृत तथा संस्कृत से हिन्दी शब्दकोश के ऐप भी बन चुके हैं। अब ऑनलाइन बहुभाषी कोश की मदद से संस्कृत शब्दों का अर्थ जानना अधिक आसान हो गया है। यहाँ खोजे जा रहे किसी शब्द का किस किस कोश में क्या अर्थ लिखा है, यह जानना भी सुलभ हो गया है। ऑनलाइन संस्कृत कोश में फॉन्ट परावर्तक की सुविधा दी गयी होती है। यहाँ विकल्प भी उपलब्ध होता है कि आप यूनीकोड देवनागरी के द्वारा किसी शब्द को ढ़ूंढ़ना चाहते हैं अथवा IAST (Diacritics) SLP1,   HARVARD – KAYOTO ,HK (ASCII)
द्वारा लिप्यन्तरण की सुविधा चाहते हैं।  
          मुद्रित संस्कृत शब्दकोश में इच्छित शब्द ढूढने की विधि अत्यन्त सरल है। इसके लिए देवनागरी लिपि का वर्णक्रम याद रहना चाहिए। इसमें पहले स्वर वर्ण है पश्चात् व्यंजन वर्ण। अयोगवाह को अर्ध स्वर मानकर मूल स्वर के बाद इस अक्षर को रखा जाता है। जैसे-
स्वर- अ आ इ ई उ ऊ ऋ ए ऐ ओ औ
अयोगवाह अं अः
व्यंजन कवर्ग से पवर्ग तक
अंतस्थ और उष्म (य----------ह)
शब्दकोश के वर्ण-क्रम
स्वरवर्ण-
स्वरयुक्त व्यंजनवर्ण यथा-
कः कं क का कि की कु कू  के कै को कौ क् (संयुक्ताक्षर)
इस वर्णक्रम में वैज्ञानिकता और तार्किकता है।  जैसा कि ऊपर में वर्णों का क्रम बताया गया है। मोटे तौर पर पहले स्वर वर्ण, पश्चात् अयोगवाह, उसके बाद व्यंजन वर्ण आते हैं। शब्दकोश में अ अक्षर के बाद अं अक्षर से वर्ण का आरम्भ होता है, क्योंकि स्वर अ के बाद अयोगबाह अनुस्वार वर्ण आएगा। आदि के स्वर वर्ण वाले अक्षरों के बाद आदि व्यंजन वाले वर्ण शुरु होते हैं। 

Share:

अनुवाद सुविधा

ब्लॉग की सामग्री यहाँ खोजें।

लोकप्रिय पोस्ट

जगदानन्द झा. Blogger द्वारा संचालित.

मास्तु प्रतिलिपिः

इस ब्लॉग के बारे में

संस्कृतभाषी ब्लॉग में मुख्यतः मेरा
वैचारिक लेख, कर्मकाण्ड,ज्योतिष, आयुर्वेद, विधि, विद्वानों की जीवनी, 15 हजार संस्कृत पुस्तकों, 4 हजार पाण्डुलिपियों के नाम, उ.प्र. के संस्कृत विद्यालयों, महाविद्यालयों आदि के नाम व पता, संस्कृत गीत
आदि विषयों पर सामग्री उपलब्ध हैं। आप लेवल में जाकर इच्छित विषय का चयन करें। ब्लॉग की सामग्री खोजने के लिए खोज सुविधा का उपयोग करें

समर्थक एवं मित्र

सर्वाधिकार सुरक्षित

विषय श्रेणियाँ

ब्लॉग आर्काइव

Recent Posts

लेखानुक्रमणी

लेख सूचक पर क्लिक कर सामग्री खोजें

अभिनवगुप्त (1) अलंकार (3) आधुनिक संस्कृत गीत (16) आधुनिक संस्कृत साहित्य (5) उत्तर प्रदेश संस्कृत संस्थान (1) उत्तराखंड (1) ऋग्वेद (1) ऋषिका (1) कणाद (1) करवा चौथ (1) कर्मकाण्ड (47) कहानी (1) कामशास्त्र (1) कारक (1) काल (2) काव्य (18) काव्यशास्त्र (27) काव्यशास्त्रकार (1) कुमाऊँ (1) कूर्मांचल (1) कृदन्त (3) कोजगरा (1) कोश (12) गंगा (1) गया (1) गाय (1) गीति काव्य (1) गृह कीट (1) गोविन्दराज (1) ग्रह (1) छन्द (6) छात्रवृत्ति (1) जगत् (1) जगदानन्द झा (3) जगन्नाथ (1) जीवनी (6) ज्योतिष (20) तकनीकि शिक्षा (21) तद्धित (11) तिङन्त (11) तिथि (1) तीर्थ (3) दर्शन (19) धन्वन्तरि (1) धर्म (1) धर्मशास्त्र (14) नक्षत्र (2) नाटक (4) नाट्यशास्त्र (2) नायिका (2) नीति (3) पतञ्जलि (3) पत्रकारिता (4) पत्रिका (6) पराङ्कुशाचार्य (2) पर्व (2) पाण्डुलिपि (2) पालि (3) पुरस्कार (13) पुराण (3) पुस्तक (1) पुस्तक संदर्शिका (1) पुस्तक सूची (14) पुस्तकालय (5) पूजा (1) प्रतियोगिता (1) प्रत्यभिज्ञा शास्त्र (1) प्रशस्तपाद (1) प्रहसन (1) प्रौद्योगिकी (1) बिल्हण (1) बौद्ध (6) बौद्ध दर्शन (2) ब्रह्मसूत्र (1) भरत (1) भर्तृहरि (2) भामह (1) भाषा (2) भाष्य (1) भोज प्रबन्ध (1) मगध (3) मनु (1) मनोरोग (1) महाविद्यालय (1) महोत्सव (2) मुहूर्त (1) योग (5) योग दिवस (2) रचनाकार (3) रस (1) रामसेतु (1) रामानुजाचार्य (4) रामायण (4) रोजगार (2) रोमशा (1) लघुसिद्धान्तकौमुदी (46) लिपि (1) वर्गीकरण (1) वल्लभ (1) वाल्मीकि (1) विद्यालय (1) विधि (1) विश्वनाथ (1) विश्वविद्यालय (1) वृष्टि (1) वेद (6) वैचारिक निबन्ध (26) वैशेषिक (1) व्याकरण (46) व्यास (2) व्रत (2) शंकाराचार्य (2) शरद् (1) शैव दर्शन (2) संख्या (1) संचार (1) संस्कार (19) संस्कृत (15) संस्कृत आयोग (1) संस्कृत कथा (11) संस्कृत गीतम्‌ (50) संस्कृत पत्रकारिता (2) संस्कृत प्रचार (1) संस्कृत लेखक (1) संस्कृत वाचन (1) संस्कृत विद्यालय (3) संस्कृत शिक्षा (6) संस्कृत सामान्य ज्ञान (1) संस्कृतसर्जना (5) सन्धि (3) समास (6) सम्मान (1) सामुद्रिक शास्त्र (1) साहित्य (7) साहित्यदर्पण (1) सुबन्त (6) सुभाषित (3) सूक्त (3) सूक्ति (1) सूचना (1) सोलर सिस्टम (1) सोशल मीडिया (2) स्तुति (2) स्तोत्र (11) स्मृति (12) स्वामि रङ्गरामानुजाचार्य (2) हास्य (1) हास्य काव्य (2) हुलासगंज (2) Devnagari script (2) Dharma (1) epic (1) jagdanand jha (1) JRF in Sanskrit (Code- 25) (3) Library (1) magazine (1) Mahabharata (1) Manuscriptology (2) Pustak Sangdarshika (1) Sanskrit (2) Sanskrit language (1) sanskrit saptaha (1) sanskritsarjana (3) sex (1) Student Contest (2) UGC NET/ JRF (4)